Thompheus pisze:No okej uściślijmy sprawę
Tajga, sam jej środek. mały samolot wylądował awaryjnie. Samolot spalony, pilot nie żyje, .Tam to chyba zasięgu nie ma i płasko trochę. Wiem, że to wyssane z palca, ale tak mnie napadło. Chodzi mi o totalną czarną d...
No to już wiesz, gdzie jesteś........ pojęcia czarna dupa nie bierze się z nikąd.
Najważniejsze to znać wcześniej mapę i potrafić określić kierunki świata i zdecydować się w czy masz większe szanse na północ czy na południe. czyli nie być ignorantem, że tylko pilot wiedział dokąd leciał.....
Kierunki świata wg gwiazd potrafisz określać? Wg słońca i godziny? Weź pod uwagę, że jak tajga, tundra - możesz nie wiedzieć gwiazd (bo albo dzień polarny, a na niebie chmury, albo drzewa zasłaniają). ....
Obejrzyj sobie film...
np film "Zimne piekło" z 2003 r.
Jak masz mapę, to zacznij ją czytać zanim ruszysz. Zwróć uwagę jak ułożone są rzeki (NS czy EW), gdzie są góry, a gdzie miasta, drogi. Jak uda się Tobie zorientować gdzie jest północ, obierz właściwy kierunek. W lesie podobnie jak na stepie łatwo się zgubić, krążyć, dlatego umiejętność określenia godziny, a co za tym idzie kierunków świata wg słońca jest istotne. Nie ma co się czarować - gęsty las, skutecznie uniemożliwia trzymanie stałego kierunku. Pozostają tylko rzeki które zawsze płyną do morza. Wiedząc w jakiem obszarze samolot się rozbił, zwykle winniśmy czekać 3 dni na pomoc a dopiero potem ruszać z tego miejsca. W takiej tajdze zmorą wędrowca bez broni i psa są tygrysy i niedźwiedzie. Wilki mogą również stanowić zagrożenie. Kolejną zmorą są komary i bagna. Nawigacja będzie bardzo zgrubna. Jak pamietasz z mapy że wielka rzeka płynie na zachód a dojdziesz do rzeki ją przypominajacej to już wiesz wstępnie gdzie jesteś. Wówczas obierasz określony kurs i czekasz aż do kolejnego odpowiedniego odpływu czy masywu gorskiego. na mapie często zaznaczone sa katarakty, przelomy rzek. Mając dwa, a najlpeij wyznaczone 3 punkty jesteś w stanie dopiero określić naprawdę dokładnie swoją pozycję (jeśli nie pomyliłeś się co do oznaczenia np. rzeki). Jak wiesz, dawniej, bez GPS, mapa, kompas, krzywomierz, linijka, ekierka oraz sekstant to były podstawowe urządzenia podróżnika. O ile bez mapy ludzie podróżowali, to bez kompasu nie...
Aha, jak samolot się rozbił, to warto sprawdzić, czy radio działa i nawiązać kontakt. Wówczas słuzby, są w stanie namierzyć Twoją lokalizację, kiedy nadajesz.